Case: Augustinus Fonden
Specialisterne har hjulpet Augustinus Fonden med at sortere og rydde op i data samlet siden 1982, så registreringen lever op til GDPR
Udfordringen
For at leve op til persondataforordningen GDPR havde Augustinus Fonden brug for at rydde op i sin historiske database over ansøgere. Augustinus Fonden blev stiftet i 1942 og begyndte at registrere ansøgere digitalt i 1982. Augustinus Fonden modtager ca. 5.000 ansøgninger om året, hvoraf en del ansøgere har søgt tidligere. Alle ansøgere er blevet registreret med et personnavn og/eller en juridisk entitet i form af en forening eller virksomhed. Formålet med datasorteringen var at identificere en række informationer om ansøgerne. Datamaterialet omfattede 15.000 tekstlinjer, som Augustinus Fonden ikke selv havde mandskabsressourcer til at gennemgå.
Løsningen
Augustinus Fonden sendte hele datasættet i ét Excel-ark til en konsulent hos Specialisterne. Konsulenten foretog datasorteringen og returnerede det redigerede Excel-ark. Konsulenten kørte rapporter for forskellige søgeord i datasættet, så personnavne og juridiske entiteter blev identificeret. Derudover blev steder i data, hvor det var uklart, om det drejede sig om en person eller virksomhed, markeret for nærmere undersøgelse.
Kunden siger
”Opgaven tog konsulenten 14 dage. Det svarer til 1.000 linjer data om dagen, så det kan vi ikke klage over. Det havde vi aldrig magtet selv i det tempo. Konsulenten løste opgaven helt fint og struktureret. Datasorteringen var vigtig for os af hensyn til GDPR. Derudover har konsulentens arbejde hjulpet os med at få et samlet overblik og få udredt de uklare steder i data, hvor de registrerede oplysninger både kunne dække over en person og en virksomhed.”
Klaus Bo Andersen, Controller, Augustinus Fonden.