Case: Novo Nordisk 

Specialisterne har gennem planlægning og facilitering af et rekrutteringsforløb hjulpet Novo Nordisk med at ansætte fire nye medarbejdere med autisme i stillinger, hvor kandidaternes særlige kompetencer skaber værdi.

Udfordringen

Novo Nordisk har sat diversitet og inklusion højt på dagsordenen i sit arbejde med socialt ansvar. Med Project Opportunity, som startede i 2013, sigter Novo Nordisk mod at inkludere mennesker med autisme i medarbejderstaben. Projektets hovedformål er at give mennesker med autisme en chance på arbejdsmarkedet og en mulighed for at bruge deres kompetencer professionelt. Ni af 13 mennesker med autisme, der har deltaget i Project Opportunity, er blevet fastansat efter projektperioden på halvandet år. Novo Nordisk har arbejdsfunktioner, som matcher mange af de særlige kompetencer, neurodivergente mennesker kan have inden for eksempelvis IT generelt, programmering, proof reading og kvalitetssikring af data. I seneste runde af Project Opportunity ønskede Novo Nordisk hjælp til rekruttering af fire nye medarbejdere, der skulle arbejde i forskellige afdelinger med henholdsvis kvalitetssikring, økonomi og regnskab, dataanalyse og programmering.

Løsningen

Novo Nordisk indgik et rekrutteringssamarbejde med Specialisterne. Rekrutteringsforløbet var skræddersyet til Novo Nordisk på baggrund af Specialisternes model for rekruttering af flere autistiske medarbejdere på én gang. Efter Novo Nordisk havde fundet de fire afdelinger, der ønskede at ansætte en medarbejder med autisme, havde rekrutteringsprojektet dette forløb:

 

  • Specialisterne holdt oplæg om autisme og autisme på arbejdspladsen hos Novo Nordisk og mødtes med de fire afdelingsledere for at identificere arbejdsopgaver og forventninger til kandidaternes kompetencer. Herefter udsendte Specialisterne fire separate stillingsopslag. Blandt 40 ansøgere udvalgte Specialisterne 20 kandidater, som hver deltog i en kompetenceafklarende workshop på en dag hos Specialisterne.
  • Otte kandidater blev udvalgt til et to-ugers forløb med forskellige opgaver og gruppeprojekter. Den første uge fandt sted hos Specialisterne. Her var programmet tilrettelagt af Specialisterne med henblik på afklaring. Den anden uge fandt sted hos Novo Nordisk og bød på arbejdsrelaterede opgaver og fremlæggelse af en gruppeopgave foran afdelingslederne.
  • Efter projektforløbet blev der holdt ansættelsessamtaler i de forskellige afdelinger. Nogle af kandidaterne var til flere samtaler. De fire nye Novo-medarbejdere blev projektansat i halvandet år, hvor mentorer fra Specialisterne sørger for sparring af både medarbejdere og afdelingsledere i Novo Nordisk undervejs.

Kunden siger

”Rekrutteringen var fra start så god, at samtlige kandidater i det afsluttende to-ugers forløb kunne have varetaget et job med de kompetencer, de havde. De var meget dygtige alle sammen. Afdelingerne valgte selv, hvem de ville ansætte. Det handlede selvfølgelig en del om kandidaternes personlighed, men det var også en faktor, hvem vi ville hjælpe bedst ved at give vedkommende et job. Det er en kerneværdi i Project Opportunity.”

”Da jeg først havde fundet afdelingerne, og vi med Specialisternes hjælp havde trænet de ledere, der skulle ansætte, var det minimalt, hvor meget jeg selv deltog i rekrutteringsprocessen. Jeg har haft den største tillid til Specialisternes faglighed og kompetencer. Det har fungeret upåklageligt. Det har været meget tillidsbaseret, og det skal et samarbejde som det også være.”

 

Henriette Ipsen, HR Konsulent, Novo Nordisk.

VIL DU VIDE MERE?

Vil du vide mere om vores rekrutteringsforløb, så kontakt os gerne for en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan skabe værdi for din virksomhed.

Bina Hjorth

Bina Hjorth

Kommerciel Direktør | Specialisterne

+45 26 12 27 60